Upadłość przedsiębiorcy a upadłość konsumencka
Różnice między upadłością przedsiębiorcy i upadłością konsumencką zawarte są w:
- Obowiązku wniesienia wniosku o upadłość w ustawowym terminie.
- Opłacie za wniesienie wniosku.
- Zaliczce na koszty postępowania.
- Trybie postępowania.
- Kosztach postępowania upadłościowego.
- Koniecznością zawnioskowania o ustalenie planu spłaty wierzycieli.
Obowiązek wniesienia wniosku o upadłość.
Konsument nie ma obowiązku składania wniosku o ogłoszenie upadłości. To jest jego prawo, ale nie obowiązek(!). Przedsiębiorca natomiast powinien złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości w terminie 30 dni od powstania stanu niewypłacalności. Niewypłacalność powstaje, gdy zwłoka w regulowaniu wymagalnych zobowiązań pieniężnych, przekracza trzy miesiące.
W przypadku przedsiębiorcy, który wie, że nie uratuje swojej sytuacji – przykładowo poprzez wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego, warto zakończyć sprawy działalności i ją zamknąć. Dzięki temu następnego dnia, były już przedsiębiorca uzyska tzw. konsumencką zdolność upadłościową i nie będzie musiał ponosić kosztów związanych z wniesieniem wniosku o ogłoszenie upadłości, jak również ponosić kosztów związanych z jej przeprowadzeniem.
Byli przedsiębiorcy mają możliwość oddłużenia na tych zasadach co konsumenci, należy jednak pozostawić sporządzenie wniosku zawodowemu pełnomocnikowi, jakim jest radca prawny.
Samodzielne sporządzanie wniosku o ogłoszenie upadłości, nie rzadko skutkuje brakami formalnymi w jego treści. Wezwania Sądu do uzupełniania ewentualnych braków formalnych wniosku znacznie wydłużają czas postępowania, a co za tym idzie, proces oddłużenia niewypłacalnego dłużnika.
Radca Prawny Weronika Wiśniewska